Po jakie superfoods warto sięgać na co dzień?

Superfoods to termin określający naturalne i nieprzetworzone produkty spożywcze, które cechują się szczególnymi właściwościami wpływającymi na ludzkie zdrowie. Na liście superproduktów znajdują się zarówno znane powszechnie cebula, czosnek czy cytryna, jak i cieszące się rosnącą popularnością nasiona chia, ostropest czy olej lniany. Istnieje wiele produktów spożywczych, których włączenie do diety przełoży się bezpośrednio na sprawne funkcjonowanie naszego organizmu oraz na nasz wygląd. Po które z nich szczególnie warto sięgnąć?

Awokado

Ten tłusty owoc o zielono-żółtym miąższu bardzo chętnie używany jest do zdrowych sałatek. Jego odmiana Hass o czarnej skórce i kremowym miąższu znajduje zastosowanie podczas przygotowywania guacamole czy past kanapkowych. Najważniejsze jest jednak to, że awokado zawiera witaminy z grupy B oraz witaminy A, C, K, H i E. Dodatkowo zapewnia nam kwas foliowy i substancje mineralne. Jeśli zostanie włączone do codziennej diety, to zawarty w nim błonnik zlikwiduje problemy trawienne i przyśpieszy wchłanianie wszelkich wartości odżywczych w jedzeniu.

Jarmuż

Te ciemnozielone liście to źródło ogromnej ilości witaminy C, karotenu oraz witamin z grupy B. Sprawdzi się świetnie w sałatkach, zwłaszcza z dodatkiem łososia wędzonego lub kurczaka, a także w zupach warzywnych czy zdrowych koktajlach na słodko i słono. W ostatnich latach popularnością cieszą się również przepisy na zdrowe czipsy z jarmużu. Wystarczy wymieszać liście z oliwą truflową lub oliwą z oliwek z dodatkiem mielonej papryki, soli, ziół i pieprzu, a później wyłożyć je na blachę pokrytą pergaminem. Po upieczeniu otrzymujemy znakomite i rzeczywiście zdrowe chipsy.

Jagody goji

Na początku można je było znaleźć głównie w sklepach z żywnością ekologiczną. Dzisiaj uznawane za najzdrowsze owoce na świecie jagody są do kupienia niemal w każdym markecie. Zawierają mnóstwo antyoksy dantów oraz witaminy C. Ze względu na przyjemny smak można je dodawać zarówno do sałatek wytrawnych, jak i do najróżniejszych puddingów, smoothies czy deserów na słodko.

Olej lniany

Można go kupić w każdym markecie. Nie jest drogi, za to jego właściwości nie sposób przecenić. Warto kupować olej tłoczony na zimno i spożywać go bez żadnej obróbki termicznej. Można dodawać go do sałatek, pić kilka łyżek na czczo każdego dnia albo podlewać nim mięsa i ryby po pieczeniu. Regularne spożywanie oleju lnianego reguluje poziom złego cholesterolu, usprawnia pracę układu trawiennego i pracę serca.

Rekomendowane artykuły